Flygstrejk – dina rättigheter som passagerare

Flygstrejk – dina rättigheter som passagerare

Föreställ dig: Du sitter i en taxi på väg till flygplatsen, helt strålande och zen efter en vecka på en Barcelona-strand med havssalt i håret och sand fortfarande mellan tårna. Eller så är du och några kompisar på väg till flygplatsen för att flyga till Kroatien för en vild helg på en musikfestival och längtar efter att komma i tid för din favoritakt.

Men så får du ett meddelande som säger något i stil med: “Vi beklagar att meddela att flyg EZ7831 till London Stansted Airport har blivit inställt på grund av en flygstrejk. Besök incheckningsdisken för mer information”.

Nu vad? Kommer detta totalt förstöra min semesterplan? Måste jag köpa en ny flygbiljett? Hur mycket kommer detta att kosta mig? Kommer jag att behöva tillbringa hela natten på flygplatsgolvet?

För att förstå exakt vad du behöver göra och vilken typ av ersättning du är berättigad till måste du först läsa det tunga dokumentet EC 261 om flygpassagerares rättigheter vid strejk… Vi skämtar såklart och har gjort det superenkelt att förstå. Läs vidare!

Är jag berättigad till ersättning?

När ett flygbolag går i strejk är det troligt att det orsakar kraftiga förseningar, störningar och total förvirring på flygplatsen när passagerare skramlar runt för att lista ut hur de ska komma dit de vill. Den goda nyheten är att om ditt flyg har försenats eller blivit inställt på grund av en flygstrejk och du reste till/från EU kan du ha rätt till ersättning.

Du bör vara berättigad till ersättning om:

  • Flygbolaget informerade dig om inställelsen mindre än 14 dagar före din schemalagda avgång.
  • Ditt flyg försenades med 3 timmar eller mer.
  • Du skulle flyga från EU, eller du var på ett EU-flygbolag som anlände till EU.
  • Den nya ankomsttiden för ditt ersättningsflyg var betydligt senare än din ursprungliga.
  • Denna störning ägde rum inom de senaste 3 åren.

Expertstöd från Flightright kan underlätta processen och öka chanserna till rättmätig ersättning och assistans.

Hur mycket ersättning är jag berättigad till?

EU Passenger Rights Regulation ger passagerare rätt till full återbetalning av biljettpriset eller alternativ transport. Beroende på din försening, avgångs- och ankomsttiden för ett ersättningsflyg och avståndet för din resa, har du rätt att kräva mellan cirka €250 och €600 per person, även om du redan har fått ersättning för biljettpriset.

 

Om du uppfyller ovanstående krav kommer du att kunna begära ersättning baserat på följande flygavstånd: 

  • Upp till 1 500 km (dvs. Stockholm till Berlin) – rätt till cirka €250.
  • 1 500 km – 3 500 km (dvs. Stockholm till Istanbul) – rätt till cirka €400.
  • 3 500 km och däröver (dvs. Stockholm till Seoul) – rätt till cirka €600.

Känn dina rättigheter

Om du är fast på flygplatsen har du “rätt till omsorg”, vilket innebär att flygbolaget måste ta hand om dig. Faktum är att detta gäller oavsett om du är fast på grund av en strejk, tekniska problem eller dåligt väder.

Efter en försening på 2 timmar eller mer har flygbolaget skyldighet att tillhandahålla:

  • Mat och dryck under hela förseningen.
  • Kommunikationsmedel – två telefonsamtal, faxmeddelanden och e-post.

Om ditt flyg skjuts upp för en avgång nästa dag ordnar flygbolaget vanligtvis boende åt dig och kommer att erbjuda transport till och från platsen, så att du inte behöver tillbringa natten sittande på din resväska omgiven av andra missnöjda semesterfirare.

Vad sägs om den gången mitt flyg blev inställt på grund av strejker för några år sedan?

Om din resa påverkades av en strejk så långt tillbaka som för tre år sedan är du nu berättigad till ersättning enligt EC 261. Samma kriterier gäller fortfarande!

 

Lycka till.

Lägg till din kommentar